علی‌اصغر محمدی: شهریه مدارس غیردولتی شهر تهران دیروز در حالی اعلام شد که شهریه این مدارس از بدو تاسیس تاکنون همواره محل مناقشه بوده‌است، آموزش و پرورش هر سال نرخ شهریه مدارس غیردولتی را تعیین و اعلام می‌کند ولی با آنچه در عمل اتفاق می‌افتد و در مدارس از والدین دانش‌آموزان دریافت می‌شود تفاوت فاحشی وجود دارد.

اختلاف ۱۵ میلیون تومانی شهریه رسمی و غیررسمی

براساس اعلام آموزش و پرورش در شهرتهران كمترين ميزان شهريه يك ميليون و ۹۹۲ هزار تومان و بيشترين ميزان شهريه ۹ ميليون و ۱۸۳ هزار تومان است. اين در حالي است كه در سال90 قاسم مستقيم، مشاور وزير سابق آموزش و پرورش با انتقاد از شهريه‌هاي10ميليوني برخي از مدارس غيردولتي و رقابت والدين براي ثبت نام گران‌قيمت فرزندانشان از فعاليت سياسي برخي مديران در مدارس غيردولتي خبر داد. اين در حالي است كه هم‌اكنون اغلب مدارس غيردولتي در اولويت برنامه‌هاي خود، فوق برنامه و همچنين برنامه‌هاي كمك درسي را گنجانده‌اند تا از اين طريق بتوانند به منافع اقتصادي مديران و مؤسسان دست يابند.

  • شهريه 25ميليون توماني

روند دريافت شهريه افزون بر آنچه آموز‌ش و پرورش تعيين كرده موضوعي است كه ريشه در اساس غيردولتي دارد و آن نگاه سودجويانه به اين مدارس است. براي مثال سال تحصيلي 94-93 شهريه دريافتي در برخي مدارس متوسطه غيردولتي شهرتهران بين 20تا 25ميليون تومان بود.

البته مسئولان نيز دريافت شهريه هنگفت در مدارس غيردولتي و رعايت نشدن شهريه مصوب را اينگونه توجيه مي‌كنند كه «كسي از پرداخت شهريه زياد به مدارس غيردولتي شكايتي نكرده و اين مدارس در ازاي خدماتي كه ارائه مي‌دهند شهريه دريافت مي‌كنند و مبلغ زيادي دريافت نمي‌كنند.» مرضيه گرد، رئيس سازمان مدارس غيردولتي اخيرا در واكنش به اخذ شهريه‌هاي بيش از20ميليون تومان در برخي مدارس غيردولتي گفت: اطلاعات كافي در اين خصوص به ما نمي‌رسد و هيچ مستندي بر آن نبوده؛ ما دفاتر و حساب‌ها را بررسي مي‌كنيم و اگر شكايتي باشد به‌طور ويژه در دستور كار قرار مي‌گيرد.

يكي از دلايلي كه موجب شده مردم از شهريه بالاي مدارس غيردولتي شكايتي نكنند كيفيت نامناسب آموزشي مدارس دولتي است. افزايش شهريه مدارس غيردولتي تا حدي است كه سازمان مدارس غيردولتي آموزش و پرورش سال گذشته از ارائه تسهيلات 10ميليون توماني به والدين دانش‌آموزاني كه در مدارس غيردولتي تحصيل مي‌كنند خبر داد و البته در چند مدرسه نيز اين وام ارائه شد.

  • دريافت پول فوق برنامه تخلف است

يكي از بهانه‌هاي برخي مدارس غيردولتي براي دريافت شهريه بيشتر از نرخ مصوب برگزاري كلاس‌هاي فوق برنامه است.اين در حالي است كه كه مديركل آموزش و پرورش شهر تهران تأكيد مي‌كند اگر يك مدرسه غيردولتي به‌عنوان فوق برنامه پولي بگيرد مرتكب تخلف شده و در مدارس غيردولتي شهريه‌اي به نام فوق برنامه نداريم و هزينه فوق برنامه هم در دل شهريه، مصوب شده است. اسفنديار چهاربند خرداد امسال به ابهاماتي پيرامون شهريه و فوق برنامه مدارس غيردولتي اينگونه پاسخ داد: «كلمه «شهريه» در ميان مردم خوب جا نيفتاده است، تمام پولي كه به مدرسه پرداخت مي‌شود، شهريه نيست. شهريه آن قسمت از هزينه‌اي است كه بابت برنامه درسي هفتگي دريافت مي‌شود. وجهي كه بابت سرويس اياب و ذهاب، غذا، روپوش مدرسه و... درنظر مي‌گيرند شهريه نيست و جمع كردن اين مبالغ با شهريه اصلي برنامه درسي، انحرافي است كه در قضاوت اثرگذار مي‌شود.»

تجربه سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد كه اغلب مدارس غيردولتي شهريه مصوب را رعايت نمي‌كنند و اينكه گفته مي‌شود چون شكايتي به آموزش و پرورش در اين‌باره نمي‌رسد توجيهي بيش نيست، زيرا در آموزش و پرورش به دلايل گوناگون عزمي براي برخورد قانوني با تخلفات اين مدارس وجود ندارد. آنچه مسلم است اينكه هميشه سكوت به‌معناي رضايت از وضع موجود نيست.

  • نرخ شهريه

براساس اعلام آموزش و پرورش در شهر تهران در دوره ابتدايي، كمترين ميزان شهريه مدارس غيردولتي يك ميليون و 729هزار تومان و بيشترين ميزان شهريه 7ميليون و 282هزار تومان است. در دوره متوسطه اول، كمترين ميزان شهريه مدارس غيردولتي شهر تهران يك ميليون 992هزار تومان و بيشترين ميزان شهريه 5ميليون و 819هزار تومان است.

همچنين در دوره متوسطه دوم، كمترين ميزان شهريه مدارس غيردولتي شهر تهران 2ميليون و 834هزار تومان و بيشترين ميزان شهريه 7ميليون و 830هزار تومان است. در دوره دوم فني، كمترين ميزان شهريه 3ميليون و 965هزار تومان و بيشترين ميزان شهريه 6ميليون و 24هزار تومان است. در دوره دوم حرفه‌اي، كمترين ميزان شهريه 3ميليون و 221هزار تومان و بيشترين ميزان شهريه 5ميليون و 974هزار تومان است. در دوره دوم كاردانش، كمترين ميزان شهريه 2ميليون و 428هزار تومان و بيشترين ميزان شهريه 6ميليون و 122هزار تومان است. در دوره پيش دانشگاهي حرفه‌اي، كمترين ميزان شهريه 4ميليون و 260هزار تومان و بيشترين ميزان شهريه 8ميليون و 325هزار تومان است. در دوره پيش دانشگاهي نظري، ‌كمترين ميزان شهريه 4ميليون و 249هزار تومان و بيشترين ميزان شهريه 9ميليون و 183هزار تومان است.

کد خبر 298889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha